Projekt ŽP SMO 2017

Termín a místo konání:

1. 1. 2017 - 31. 12. 2017,

zahrada MŠ Neumannova 5, Opava 747 07

"Když zahrada žije"     logo města - bílé-1.bmp (1,3 MB)

Dnešní moderní svět je zahlcený technikou, počítači, tablety, které jsou často věrným společníkem našich dětí. Děti žijí v domech bez zahrad, neznalí, jak se příroda vyvíjí, jak žije, jak roste.

Uspěchaná doba, ve které rodiče nemají čas ani chuť trávit volný čas venku v přírodě a tuto nechuť předávají svým dětem.

Děti předškolního věku jsou přirozeně zvídavé, přírodu jsou schopny vnímat jako prostředí inspirativní, dokážou si v ní hrát zcela samostatně bez zásahů dospělých. Pokud je těmto dětem umožněno trávit čas v přírodě, začnou ji brát jako jednu ze základních životních potřeb. Jestliže ale dítěti v tomto věku neumožníme pobyt v přírodě, dítě je nuceno vyhledat si zábavu ve vnitřním prostředí, přičemž v tomto směru zábavu zajišťuje především televize a počítač. Díky tomu však děti brzy ztrácí zájem o venkovní aktivity.

Je proto často na nás učitelích zastoupit rodiče a ukázat dětem význam pobytu v přírodě, péči o přírodu.

Zahrada školy je vybavená průlezkami, houpadly, pískovištěm a pergolou, chybí však přírodní koutky, kde si děti mohou sami ověřit zázraky přírody. Zahradní prvky jsou již zastaralé, jejich technický stav je již na mnoha místech nevyhovující. U pergoly chybí zastřešení k venkovnímu využití pro pozorování a badatelským činnostem. Proto chceme postupně zahradu realizovat v přírodním stylu.

Školní zahrada, v níž je prostor na experimentování, sázení, pozorování života, se přímo nabízí k realizaci takového prostředí, které děti vybízí k činnostem, směřujícím k péči  o přírodu.

Nabízí se otázka, proč takovou zahradu nemít, nerealizovat.? Život v ní by byl rozmanitější a pro děti přínosem.

 

„Když zahrada žije“ znamená o její život se zasadit, nedovolit jí uvadnout, ale naopak rozkvést. Školní vzdělávací program v návaznosti na RVP PV přímo vybízí k experimentování. Naše škola se aktivně zapojuje do vzdělávacích aktivit v oblasti environmentálního vzdělávání, k němuž máme vytvořený plán pod názvem „Putování se sluníčkem“, podle kterého se celoročně pracuje a je součástí ŠVP PV. Plán vychází z dostupných prostředků a materiálů naší školy. Během roku děti pradují v kroužku "Hokusy - pokusy", ve kterém se zábavnou formou seznamují se zákonitostmi přírody.

Děti tak již od útlého věku projevují zájem o přírodu.

Projekt chceme směřovat k výsadbě, bádání, pozorování a v závěru také k ochutnávce svého snažení. Zároveň chceme představit na jednom místě  různé generace - děti, mládež a seniory - při předávání zkušeností a vzájemné spolupráci. Cílem je ukázat, že všechny generace si mohou vzájemně předávat zkušenosti a obohacovat se, mohou si být navzájem užitečné.

K tomu je potřeba zahrádku vybudovat, vdechnout jí více života, vytvořit ekocentra:

       Dítě a jeho bylinky

       Dítě a jeho strom

       Dítě a život

 

Dítě a jeho bylinky

Vytvoření ekocentra, kde si děti zasadí své bylinky, které mohou usušit, ochutnat přidáním do pokrmů.

Nabízejí pozorování proměny pomalého přechodu jednoho ročního období v druhé.

Skýtají mnoho možností pro další tvoření dětí, přemýšlení, jak zúročit své snažení.

Při řízených i spontánních činnostech se děti seznamují se zdravou výživou, zpracováním plodů přírody:

-         výrobou moštů, kompotů,

-         sušením.

Děti se naučí přirozenou cestou vnímat užitek a radost z vykonané práce.

Stromy znamenají nejen plody, ale také život.

 

Dítě a život

Pozorování hmyzu, včel, motýlů a ptactva na vysázených bylinkách či stromech. Proč jim také nevytvořit příjemné prostředí:

-         v podobě pestrých ptačích budek a krmítek,

-         vytvořením pitka pro ptáčky zajistíme jejich návrat na naši zahrádku.

Pod lupou či mikroskopem nalezneme i jiný život, pouhým okem málo viditelný (rozmanité druhy hmyzu).

 

Záleží hlavně na nás, jaký postoj děti k přírodě zaujmou. A měli bychom se ze všech sil snažit, aby se děti naučily mít přírodu rády, aby se v ní cítily dobře a bezpečně, aby se dokázaly v budoucnu postavit za její ochranu.

Sledují jejich růst od semínka, zkoumají jejich chuť, charakteristickou vůni.

Levandule, šalvěj, meduňka či máta zkrášlí trávníky a potěší hmyz.

 

Dítě a jeho strom

Výsadba ovocných stromů zahradníkem, o které pak budeme společně pečovat.

Jejich pozorování je možné od jara do zimy:

-         stromy, které se postupně zelenají,

-         stromy, které nasazují do pupenů,

-         stromy a jejich květy se mění v plody, které dozrávají v chutné, sladké ovoce.